Търсене
Close this search box.

„Госпожа Харис отива в Париж“ за първи път, за да си купи рокля

„Госпожа Харис отива в Париж“ – ето този прекрасен филм ме върна много, много години назад, за да разкажа Мама в история. Когато я прочете, тя ми написа: „Липсва само снимка на лилавата рокля! Супер. “

 

Плакат към филма „Госпожа Харис отива в Париж“ (2022)

История – първа рокля от Джина Ник

31 години по-рано

Татко, извинявай, но за нас, момичетата с мечти, тази рокля е толкова важна, колкото и за госпожа Харис. Отидохме в ателието на Джина Ник и мама ми поръча дизайнерска рокля за абитуриентския бал – фриволна и закачлива. Знаех, че преди това беше видяла реклама на модните тоалети в един черно-бял вестник, попаднал чрез абонамент в пощенската кутия. Татко и до днес няма представа колко струва роклята, пазеща още кратък откъс от времето, покрито в гардероба с кремаво наметало от памук.

Тя искаше да бъда красива.

Тя искаше да бъде красива.

Мечта в огледало.

 

Плакат към филма „Госпожа Харис отива в Париж“ (2022)

 

– Знаеш ли, че имаш същите мерки като на манекенките, които обличам в ревютата – казва дизайнерката, обикаляйки около мен с шивашкия метър, както правеше и мама, претворявайки тънкостите на кройките от списание „Бурда“ в елегантни дрехи.

„Обърни се, завърти се, още един път, не мърдай, върви напред.“

Роклята от тъмнолилава тафта е напълно готова след няколко проби между провинцията и столицата – път, който не ми се струва толкова скучен и безкраен, возейки се с влак, в купе втора класа, с лъскави кожени седалки в цвят на вечнозелена маслинова гора. Учудващо е, че нюансът наподобява роклята на госпожа Харис, но, разбира се, тя е по-очарователна. Още тогава се досетих, за моя радост, че принадлежността към определена класа не оформя човешкото в теб, нито се крие в лукса на пространството, особено когато влакът се движи по линията в пълен синхрон между отделните колела, отговорни за хармонията на цялата композиция.

Мама ме научи да ценя вътрешната естетика в хората и света. Когато усетя, че грозотата започне да замъглява съзнанието ми в някои мрачни дни, продължавам да търся пътеводната светлина – в книгите, в музиката, в историите, простотата и разговорите. Никога не се отказвам от проявленията ѝ в живота, за да не се откаже и тя.

• • •

По онова време, незнайно къде точно, видях с очите си как правят изящен маникюр на млада жена, на която ѝ предстои полет. „Ще летя със самолет веднага след като свърша тук“, казва тя. „Наистина ли?“ Може би не е толкова страшно да си във въздуха, когато ноктите ти са лакирани с червен лак, а някой те чака на летището. Целувка. Мъж, който е бил момче.

Някъде по същото време и на същото незнайно място, опитвам и прясно изцеден сок от цвекло в кристална чаша. Божествен вкус, попил всички аромати от земята, от която идва. Далече ли е? Къде е? Близо ли е? Веднъж закусвам и с тънка филийка, намазана обилно с течен шоколад. Все нечувани преживявания извън дома. За първи път – нещата, които никога не се забравят. Нещата, които след това се повтарят с леко намигване. И още една целувка от момче, което ще се превърне в мъж.

В онези дни назад мама работи в банка, не натрупва финансово състояние, но е практична в умението си да спестява за мечти. Вкъщи закусваме с чай от шипки и препечени филийки с краве масло. В мечтата за мен, сбъдвайки себе си по един особено привлекателен начин, тя се наслаждава на гледката от първи ред. Животът е магия в кутия със сатенена панделка, може(ш) да я развържеш във всеки момент. Ако не го направиш, Той ще ти покаже как.

рано иЛи късно

„Никога“ е дума, повтаряща се три пъти в тази история. Прочети отново изреченията с нея.

История – втора, която прилича на първата

„Госпожа Харис отива в Париж“ е възхитителна, духовита и щура история.

В какво се превръща една вълнуваща мечта за eлегантна рокля, когато се сбъдне…? Има ли още живот в нея?

История за онази деликатна човешка чувствителност, която те кара да заобичаш героинята още в началото на филма, в нейната невинна мечта за скъпа рокля от Кристиан Диор, струваща 500 франка в средата на 50-те години на миналия век. Може да си кажете, че това е напълно безсмислено, неоправдано и префърцунено желание на една разглезена жена, но не бързайте със заключението, преди да видите финалния щрих в тази фина и трогателна история.

Приятелството и сладката наслада от малките ежедневни удоволствия, които радват госпожа Харис, я събуждат за нов живот, когато след дълги години на очакване получава писмо, от което разбира, че съпругът ѝ е загинал във Втората световна война.

Сякаш всичко е на нейна страна, сякаш всичко започва да се подрежда в този момент. Качвайки се на самолета за Париж, тя открива ателието на Кристиан Диор – и оттук нататък прави истинска революция в света на висшата мода, където има място за „обикновени“ жени, каквато е тя. Осланяйки се на усета си, госпожа Харис тръгва смело напред, когато останалите се отказват. С благ характер, събиращ всички приятни черти на неподправената женска същност, в която би се влюбило и най-коравото мъжко сърце, тя вярва на себе си, следвайки знаците по пътя. А те никак не са малко. Дори и когато губи последните сто франка, заложени в кучешки надбягвания, госпожа Харис не предава мечтата си за рокля от DIOR.

 

„Госпожа Харис отива в Париж“ – трейлър. Роклята, която се вижда многократно в трейлъра, вдъхновява необикновената мечта на госпожа Харис. 

Не си мислете, че тази пленителна дама е заможна англичанка с благороднически произход, точно обратното е – за да оцелява в трудни времена, почиства различни богаташки домове в Лондон, без да се оплаква от съдбата на прислужница.

Финалът на комедийната драма е прелестен и изненадващ – не е нужно да целунеш принц, за да повярваш, че и ти си принцеса. Животът е най-хубавата приказка. Защото се случва наистина.

Момичета, гледайте тази история, госпожа Харис не купува просто рокля от Кристиан Диор, а нещо повече. Пристигайки в сърцето на френската столица – Париж, тя променя бъдещето на легендарната модна къща, доверявайки се на силно развитата си интуиция. Със сигурност ще забележите, че актрисата Лесли Менвил е блестяща в ролята на Ада Харис – по пътя към нейния личен Рай.

Кинолентата е заснета през есента на 2020-та година, по романа на американския белетрист Пол Галико, написан през 1958-а година, като впечатляващите сцени ще ви разходят из различни страни.

• • •

Мамо, татко, обичам ви поотделно и двамата, въпреки че сте заедно цял живот.

~ ~ ~

„Госпожа Харис отива в Париж“ – режисьор: Антъни Фабиан

Снимките, използвани в историята, са официалните комуникационни материали, свързани с популяризирането на филма.  

 


Виж още една история, която прилича на тази: тук.


 

Сподели:

Subscribe
Notify of
0 Коментари
Inline Feedbacks
View all comments

Твоят имейл адрес няма да бъде публикуван. * показва задължителните полета.