В онази ветровита неделя се отправяме към Кан, защото е най-близо до град Антиб, а времето на Лазурния бряг не е подходящо за прекалено дълги разходки. Отвъд световния кинофестивал, червения килим и крайбрежната алея около булевард „Кроазет“, Кан ме подсеща за себе си по един съвсем обикновен начин, в който историите на хората и чудесната архитектура се превръщат в повод да открия човека в търсене на смисъл по Виктор Франкъл.
Малкото и голямото в Кан
Представете си две малки деца, приседнали на страничните стълби на Фестивалния комплекс в Кан, сгушени едно в друго, с топли шапки и шушлякови якета, те се цупят нарочно, правят безобидни бели, но накрая се примиряват с желанието на възрастните. Отдалече е очевидно, че не искат да бъдат в центъра на кадъра.
Обедното слънце се прозява все още сънено насред облаците, достатъчно високо е, толкова високо, че за него малкото и голямото се сливат в Кан, а когато си на не повече от две години, може да се каже, че си достатъчно пораснал, за да проявиш характер по важни житейски въпроси.
Изплетени като ефирна дантела от 19.век, в която нежните фигури са продължение на живота, който иска да остане в разказите за хората, елегантните парапети на изящните стари къщи, осеяли почти всяка улица в Кан, създават усещане за присъствие във вечността, напомняйки ми с нещо за триумфалното минало на града, в който съм родена. Да, приликите не са толкова очевидни в настоящето, защото отношението към историческото наследство е различно в Лом и Кан.
Работна сцена от деня на един човек в Кан
Красотата на архитектурата, придаваща особено излъчване на града, е впечатляваща, но не мога да подмина изражението на мъжа, който усърдно почиства безплатната градска тоалетна. Навсякъде чистотата сияе, заслепява, искри и ухае на свежо – блестящо представяне.
Около сцената, в която всички персонажи са непознати, свети, може дори да се огледаш, ако има какво да видиш отвъд. Макар и без кръгъл ореол от прожектор, насочен към подиума, мъжът знае как да застане, за да бъде забелязан като човек, който всеки ден тихо се грижи за най-мръсното място на пясъчния плаж, разположен до един от най-популярните булеварди в света – „Кроазет“. Ако го бях попитала как се казва, заглавието щеше да започва с името му.
„Откъдето и да го погледнем, нужникът е нужен.
Ако в него има и прозорче, можем да видим света отвъд собствената си нужда“.
(неизвестен автор)
Виждайки нещо друго от своето отворено прозорче, в средата на миналия век, Алфред Хичкок привлича вниманието на света с романтичния трилър „Да хванеш крадец“, в който зрителите разпознават хотел „Карлтън“ в ключовите сцени от филма, най-вече в една от тях, когато Грейс Кели, облечена в небесносиня рокля – с тънки презрамки, вечеря в ресторанта с Кари Грант.
Заради една любов – началото на хотел „Карлтън“
Привлечена от историята на някои архитектурни произведения на изкуството в града, се пренасям мислено още назад, когато през 1913-та година отваря врати най-прочутата сграда в Кан, носеща духа на Бел епок епохата. В неокласически стил, сега хотел „Карлтън“ е исторически паметник, вдъхновен от забранената любов между руския княз Михаил Михайлович и София фон Меренберг, внучката на писателя Пушкин.
Най-прекрасното чувство, заради което наследникът е изгонен от Русия, го лишава от бъдещата титла на цар, защото тази връзка не подхожда на общественото му положение. Князът се премества в Кан през 1909-та година, като в желанието си да построи блестящ хотел, подходящ за изискани приеми, поставя началото на „Карлтън“, чието име на скандинавски означава „свободен човек“.
100 години и след това
Историята на тази любов не прекъсва, от хотела откриват изгубените следи на 88-годишната внучка на княз Михаил и графиня София – лейди Бътър, за да отпразнуват заедно с нея първия голям юбилей на „Карлтън“ през 2013-та година.
Наскоро, търсейки различна история зад тази история, която вече е на повече от 100 години, неусетно научавам, че лейди Бътър не се е отказала от делото на Пушкин до края на живота си, когато е била на 97 години, а го е увековечила с награди по творческо писане за ученици в шотландските училища, както и за такива, които посещават курсове по английски език в Санкт Петербург.
Звездата ѝ продължава да грее и до днес, когато наградите са преродени в разнообразни образователни програми за млади хора, в които живее непоколебимата ѝ вяра в силата на истинското творческо въображение. Същото, заради което пиша тази история на славата.
Началото още веднъж
В онази ветровита неделя се отправяме към Кан, защото е най-близо до град Антиб, а времето на Френската Ривиера не е подходящо за прекалено дълги разходки.
Сякаш книгата на Виктор Франкъл – „Човекът в търсене на смисъл“, която прочетох преди няколко години, намира най-неочаквано отражение и в тази история. Австрийският лекар твърди, че работата, любовта и смелостта, са неизчерпаем извор, в който може да открием дълбок смисъл.
Поглеждайки отвъд световния кинофестивал, червения килим и крайбрежната алея около булевард „Кроазет“, пременен с дизайнерски бутици на луксозни марки, пътят назад е щастливо търсене на човешкото и необикновеното между Лом и Кан.
Още фотомоменти от Кан
Виж още няколко истории от Френската Ривиера: тук.
Сподели:
Subscribe
0 Коментари
Inline Feedbacks
View all comments
Твоят имейл адрес няма да бъде публикуван. * показва задължителните полета.